لایف استایل کنکوری و سبک زندگی کنکوری های موفق چگونه است؟

مطالعه

کنکوریهای عزیز در این مقاله با سبک زندگی کنکوری های موفق، تغذیه، خواب، استراحت و ورزش و همچنین توصیه های کنکوری های موفق و ۴۰ نکته کلیدی برای داوطلبان کنکور آشنا خواهید شد.

تعریف سبک زندگی :

سبک زندگی همان روش زندگی کردن انسان هاست که در آن افراد و خانواده ها در یک جامعه، زندگی روزانه خود را با توجه به شرایط جسمی، روانی، اجتماعی، اقتصادی و… تنظیم می کنند. سبک زندگی در الگوی کار، تفریح، فعالیت ها، نگرش ها، علاقه ها، نظرها، ارزش ها، نحوه اختصاص درآمد و… تاثیر می گذارد.

پس عوامل متعدد و مهمی در سبک زندگی وجود دارند که به نظر می آید تغییرات در آن گاهی به اندازه روش های درمانی معمول برای پیشگیری و درمان یا توانبخشی برخی مشکلات روانشناختی مانند افسردگی، اضطراب و…می تواند کارایی و تاثیرمهمی در زندگی انسان ها داشته باشد.

کنکوریهای عزیز با بکارگیری اصول زیر سبک زندگیتان کنکوری می شود…

اصل یکم :

امسال باید حس کنکور داشته باشید . یعنی هر کس شما را ببیند باید از سر و وضعیتان! بفهمد که شما امسال کنکور دارید. باید از روحیه و تصورات سال های پیش بیرون بیایید . کارهای جانبی را کم کنید . بطوریکه به این باور برسید که امسال تنها یک کار تعریف شده دارید و آن هم درس خواندن است.

باور کنید بسیاری از چیزهایی که ما در زندگی خودمان ساخته ایم و برای خودمان مهمشان کرده ایم ، آنقدر ها هم که فکر می کنیم بزرگ نیستند و به راحتی می توان از کنار آنها گذشت.

اصل دوم :

در شرایط معمولی ، یک فرد در سن و سال شما ، حدود ۷ الی ۸ ساعت خواب لازم دارد و به طور طبیعی ۳ تا ۴ ساعت وقت شما را در شبانه روز صرف کارهای روزمره می شود. آنچه که باقی می ماند با توجه به اصل یک ، قاعدتا باید ( یعنی می تواند ) صرف درس خواندن شود ، اشتباه نکنید ، نمی خواهم بگویم در شبانه روز باید اینقدر درس بخوانید بلکه باید حواستان باشد که چقدر فرصت برای درس خواندن در هر روز دارید.

آنچه که میخواهم به شما بگویم این است که مرتباً از این و آن نپرسید چند ساعت در روز باید درس خواند؟ بلکه سعی کنید حداکثر بهره برداری از وقت و زمان را داشته باشید.

اصل سوم :

در طی این یک سال فکر تفریحات و سرگرمی های سال گذشته را به میزان بسیار زیادی کاهش دهید . مثلا عادت دارم ۳ ساعت بعد از ظهر بخوابم یا فیلم ببینم و …

اصل چهارم :

رهرو آنست که پیوسته رود. ( آهسته ذکر نشده ، شاید بد آموزی داشته باشد! ) این سال آخر یک مسابقه
ماراتن است. نظم و برنامه ریزی مناسب حرکت سنجیده و متناسب ، عدم تحمیل فشارهای ناگهانی و برنامه ریزی عجیب و فشرده و شناختن توانایی و استعداد خودتان در انجام کارها و درس خواندن همه و همه لازم است.

هر چقدر هم درگیر درس می شوید ، باید مراقب وضعیت غذایی و خورد و خوراک و خواب خودتان باشید . باز هم تاکید می کنم این یک مارتن است و تنظیم انرژی ، اجتناب ناپذیر.

اصل پنجم :

در ادامه باید یک روند معقول و پیوسته و یکنواخت در درس خواندن داشته باشید ، مطلب دیگری را نیز باید مد
نظر داشته باشید ، آنهم داشتن یک روند معقول در برنامه ریزی است . بسیاری از دانش آموزان هستند که اول هر هفته و یا هر ماه تصمیم می گیرند درس خوان شوند.

این تصمیم گیری معمولا با یک برنامه ریزی سنگین برای همان روز است . مثلا دانش آموزی که تا دیروز روزی ۲ساعت هم نمی توانسته درس بخواند ، یکدفعه از اول ماه که تصمیم به درس خواندن گرفته ، نیت می کند که همان روز اول ۵۵ساعت درس بخواند.

بدیهی است که این کار شدنی نیست به علاوه آنکه عدم انجام آن ناراحتی نیز ایجاد می کند ( به قول معروف سنگ بزرگ علامت نزدن است ) پس حواستان باشد که در برنامه ریزی و تصمیم گیری نیز باید یک روند معقول و شتاب مناسب داشته باشید.

دانش آموزانی که مشکلاتی در درس خواندن دارند و یا اینکه به کم کاری عادت کرده اند . بدانند هیچ چیز یک شبه درست نمی شود . باید در کار استمرار داشت و همت کرد . ( اصل سوم را فراموش نکنید ) هنوز فرصت کافی برای ترک عادت گذشته و تقویت اراده وجود دارد .

کم کم شروع کرده و حجم کارتان را افزایش دهید . فکر می کنید آنهایکه درس خوان هستند ، مادرزادی و یا ژنتیکی درس خوان بوده اند ؟ نه ، بلکه در اثر مرور زمان و استمرار و تلاش به درس خواندن عادت کرده اند.

اصل ششم :

هفته نامه پیک سنجش را هر هفته تهیه و اخبار کنکوری را از آن پیگیری کنید و به شایعات کانال های تلگرامی و غیره توجهی نکنید!

اصل هفتم :

یکی از مهمترین اصولی که باید همواره مد نظرتان باشد این اصل است . خودتان را به دست هر حکیم باشی که
برای شما نسخه می پیچد نسپارید . حتی اگر کسی باشد که در کنکورهای سال های گذشته نتایج خوبی گرفته باشد . هر کس شرایط خاص خود را دارد .

استفاده از تجارب دیگران کار خوبی است . ولی تقلید کردن نه ! این نسخه پیچیهای بسیاررایج شده و حتی متاسفانه بعضا از روی دلسوزی است . ولی حیف که به منزله ی دوستی خاله خرسه تمام می شود. عموما این نسخه پیچیها به جای اینکه دانش آموزان را به سمت درس خواندن و تلاش راهنمایی کند ، بیشتر به سمت کارهای جانبی و انواع و اقسام معلمین و جزوات میکشاند.

یک سوال ساده می پرسم :

آزمون سراسری برای سنجش معلومات شماست یا سنجش شنیده های شما ؟ جواب سوال روشن است: حال فرض کنید دانش آموزی باید تمام وقت خود را در انواع و اقسام کلاسها بگذراند ، صبح مدرسه ، بعد از ظهر کلاس کنکور ، جمعه ها کنکور آزمایشی ( در این مورد مفصل تر صحبت خواهیم کرد ) .

پس این دانش آموز چه وقتی درس می خواند ؟! چه زمانی وقت برای حلاجی و تسلط نسبت به مطالب آموخته شده می گذارد ؟ باید عاقل بود . مطمئن باشید مطلبی که دانش آموز با تلاش و دقت نظر به دست آورده باشد . خیلی بهتر از لقمه جویده شده ای است که در دهان او گذاشته شود و دانش آموز فقط درصدد حفظ کردن آن باشد.

یک سوال دیگر :

دانشجویانی که بعضا از مناطق بسیارمحروم کشور در کنکور سراسری نتایج مطلوب می گیرند. چقدر از این کلاسها استفاده کرده اند؟ باز هم تاکید می کنم . اصل ، خواندن شماست و نه ضبط صوت بودن شما . هر چیزی در حد احتیاج و نیاز لازم است .

آنهم نیاز واقعی نه نیاز کاذب ، این که فلان معلم و یا آموزشگاه معجزه میکند و یا اینکه تنها یک راه حل وجود دارد و آن هم راه من است . یک جواب ساده دارد : پس بقیه دانش آموزانی که با آن موسسه و یا دبیر کار نکرده اند و در کنکور هم نتیجه خوب گرفته اند چه کار کرده اند ؟

آیا آقایان می توانند این ادعا را بکنند که تمامی قبول شدگان در کنکور با آنها کار کرده اند ؟ و مطمئن باشید بهترین تصمیمی که می توانید بگیرید این است که فقط درس بخوانید!

اصل هشتم :

یکی دیگر از این نسخه پیچیها ، ارجاع دادن دانش آموزان به انواع و اقسام جزوات و کتاب های آموزشی است .
در رنگ های مختلف و در ابعاد و اندازه های مختلف ، تالیف چندین و چند استاد و همه ادعا می کنند که بهترین هستند .

متاسفانه رفتن به سراغ این جزوات و کتابها بعضا تا آنجا می کشد که دانشجو ، کارتن کارتن کتاب و جزوه را روی هم انباشته می کند!!

یک سوال ساده :

این همه کتاب و جزوه را کی ، می خواهید بخوانید ؟ اینها فقط باعث عذاب می شوند . دلشوره و نگرانی ،
که این را بخوانم یا آن ؟ پسر خاله می گفت که این یکی را بخوان ، ولی معلم می گفت آن یکی را ، کتاب فروش محل می گوید : آن که رنگش قرمز است و پدر و مادر می گویند همه ی آنها را و … . دست آخر هم به هر کدام از آنها یک نگاهی می اندازیم و زخمی به هر کدام می زنیم . غافل از اینکه یک ده آباد به از صد شهر ویران.

همه ی اینها را گفتیم که به این موضوع اشاره کنیم . هیچگاه فراموش نکنید که مهمترین منبع مطالعاتی شما ، کتب درسی است . سؤالات کنکور سراسری از کتاب های درسی طرح می شوند و نه ازجزوه فلان موسسه و یا بهمان دبیر .

هر موقع بر کتاب های درسی مسلط شدید ، آن وقت به سراغ چیزهای دیگر بروید . ولی تا وقتی که نمی توانید تمرین های کتاب درسیتان را حل کنید . به دنبال چه چیزی هستید ؟ پس هیچگاه ازکتابهای درسی و تمرین غفلت نکنید.

اصل نهم :

هیچگاه به درس نگویید کار دارم به کار بگویید درس دارم . اگر به بیان دیگری بخواهیم این حرف را بزنیم این
است که هیچ وقت درس خواندن را به فردا یا هفته ی دیگر موکول نکنید . بلکه کارهایی را که دارید به فردا یا هفته بعد موکول کنید.

اصل دهم :

مطلب دیگری که باید در مورد جزوا ت و کتابهای آموزشی ذکر کرد اینست که با حرص و ولع جزوه و تست
جدید را نزنید. به بیان دیگر آنچه را که دارید خوب بلد باشید . این خیلی بد است که شما تستی را که قبلا دیده اید غلط بزنید . آد م عاقل از یک سوراغ دوبار گزیده نمی شود!

یک آزمایش ساده که به شما پیشنهاد میکنیم این است که یک کتاب کمک آموزشی که تست های آنرا جواب داده اید یکی دو ماه بعد ببینید مطمئن باشید که خیلی از شما همان سوالات را بعد از این مدت زمان کم ، نمی توانید جواب دهید .

حرف من اینست . تا موقعی که همین یک کتاب را خوب یاد نگرفته اید و مسلط نشده اید به سراغ کتاب دیگر نروید . باز هم یاد آوری می کنیم اولین کتابی که باید ببینید . خود کتاب درسی است.

اصل یازدهم :

این اصل را بیشتر برای بچه ها ی قوی و زرنگ می گویم . بدانید که غرور و تکبر ، کوچک شمردن حریفان و
کم کاری ، هرکسی را از اوج به حضیض می کشاند. پس غفلت نکنید . و بدانید که به هر چیزی کم اهمیت بدهید از همان ضربه خواهید خورد.

اصل دوازدهم :

هیچگاه از حرکت و تلاش خسته و ناامید نشوید . مطمئن باشید که نتیجه ، ماحصل کار و تلاش است و نه
فکر و خیال ، پس به جای تصورات و فکر وخیال های بیهوده ، بیشتر تلاش کنید. هر چه بیشتر نگرانید باید بیشتر تلاش کنید .

اصل سیزدهم :

قلم و کاغذ ، چیز هایی هستند که کاربرد های بسیار خوبی دارند . اینها دوای خیلی از دردها هستند . به
چند مورد آنها اشاره می کنم:

۱- یکی از ایرادات بسیاری از دانش آموزان، اینست که اصولاً با قلم و کاغذ بیگانه اند . این بیگانگی آنقدر زیاد است که حتی شامل حال دروسی ، مانند ریاضی و فیزیک هم میشود . بعضی از دانش آموزان ریاضی و فیزیک را هم فقط میخوانند .

مثلاً هنگامی که کتاب درسی را مطالعه میکنند وقتی که به یک مثال میرسند همانطور که صورت مثال را مطالعه می کنند جواب آنرا هم فقط میخوانند ، ببینید اصولاً تسلط در این دروس و بعضی از قسمت های دروس دیگر هیچگاه با خواندن و حتی حفظ کردن ایجاد نمی شود بلکه باید مسئله را حل کرد ! آنهم به تعداد زیاد.

باید ذهن را درگیر کرد باید به ذهن یاد بدهیم که مطالب را حلاجی کند و این کار فقط در سایه حل مسئله و تمرین است .

مثلاً هستند دانشجویانی که ، می توانند ساعت ها در مورد مشتق و مفهوم آن و کاربرد های آن صحبت کنند . ولی وقتی یک تابع را مقابل آنها می گذارند نمیتوانند مشتق آن را بگیرند . یعنی در عمل هیچ ! باید نشست و قلم در دست گرفت ، فکر کرد، نوشت ، و به جواب رسید .

اگر این کار را بکنیم آنگاه تازه تسلط ما افزایش می یابد . بعضی از دانشجویان هستند که این جمله ، همیشه بر سر زبانشان هست که « بلد بودم ! ولی نتوانستم حل کنم » و یا اینکه همه سوالها را می دانستم ، ولی وقت کم آوردم .

اینها همه اش به خاطر کم کاری است یا کم فشار آوردن به ذهن است. در واقع ذهن درگیری با مطلب و قدرت استدلال و سرعت انتقال لازم را به دست نیاورده است . علاج بسیاری از این حرف ها ، مسئله حل کردن است . و آن هم نه با چشم و یا در فکر بلکه با قلم و کاغذ.

۲- حُسن دیگر قلم وکاغذ افزایش دقت و تمرکز است . که این هم مشکل خیلی از بچه های کنکوریست ، بخصوص آنها ی که درگیر فکر و خیال هستند.

۳- خاصیت مثبت دیگر قلم وکاغذ ، کمکی است که به افزایش حجم کار میکند . در واقع تلاش دانشجو زیاد شد حجم کار هم بالا می رود و قاعدتاً حجم کار زیاد و منطقی هم باعث نتیجه گیری مثبت خواهد شد.

اصل چهاردهم :

به درصد ها و نتایج افرادی که در سال های قبل در کنکورهای سراسری شرکت کرده اند فکر نکنید .
درصدها و نتایج هر سال کنکورسراسری مال همان سال است . اگر کسی در کنکور سراسری در سال های قبل ، با یک درصد خاص ، رتبه ای را بدست آورده است ، هیچ دلیلی ندارد شما در کنکور سال بعد با همان درصد ها ، همان نتایج را بدست آورید . همیشه باید برای بهتر بودن تلاش کرد.

اصل پانزدهم :

همیشه توجه داشته باشید ، که روند پیشرفت مهم است ، نه نتیجه مطلق شما . اینکه چگونه داری تلاش
می کنی مهم است نه چیز دیگر و در واقع آنچه که یک دانشجو کنکوری ، باید به آن توجه جدی داشته باشد ، اینست که وضع او ، روز به روز بهتر شود.

پس هیچگاه نباید به خود مغرور شویم و بگوییم ، خوب وضعیت آزمونها و نمره ی تراز ، چون خوب شده پس خیلی لازم نیست به خودم سخت بگیرم. ما باید یاد بگیریم «هر روز بهتر از دیروز! »باشیم ؛ نه چیز دیگر و روند پیشرفت و تلاش ما یک سیر صعودی داشته باشد.

اصل شانزدهم :

اگر گاهی اوقات خسته شدید ، بد نیست ، مثلا هنگام بعد از ظهرهای جمعه به بازی و تفریح اختصاص دهید . ولی تفریح و بازی که به همان مدت ، بعد از ظهر ختم می شود نه بیشتر.

چند نکته مهم در مورد تغذیه کنکوری ها

۱- مهم ترین اندام افرادی که فعالیت فکری دارند ، مغز آن ها است ، مغز نیز مانند سایر اندام ها ، نیاز به تغذیه و استراحت کافی داردکم توجهی به این نیاز ها مشکلاتی را ایجاد می کند که درس خواندن را برای شما ، دشوارتر
می کند .

دانشمندان زیادی به نقش موثر تغذیه ، ورزش و خواب در یادگیری تأکید کرده اند . پس به تغذیه و سلامت خود اهمیت دهید.

۲- رژیم غذایی فرد درس خوان ، باید شامل ۱۲۰۰ کالری باشد . رژیم های غذایی غیر علمی ، باعث کندی عمل و کاهش قدرت حافظه می شود .

بنابراین در صورت نیاز به رژیم غذایی حتما زیر نظر پزشک متخصص باشید.

۳- علاوه بر غذا های عادی روزانه ، در رژیم غذایی خود به ویتامین های B، کلسیم و منیزیم ، اسید گلو تامیک ( اسید هوش ) توجه بیشتری داشته باشید . دقت کنید کمبود منیزیم ، خواب شما را سبک و نا آرام می کند .

شیر ، ماست ، پنیر سرشار از کلسیم هستند . جوانه گندم ، ماهی ، سیب ، گردو ، موز ، جعفری ، بادام ، فندق ، لیمو ، فلفل سبز سرشار از منیز یم هستند. اسید هوش را در جگر سیاه ، شیر و …. جستجو کنید.

۴- میوه و سبزیجات ، فوائد زیادی دارند از همه مهمتر باعث شادابی ذهن شما می شوند . آن ها را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید.

۵- در طول شبانه روز ، به مقدار زیاد آب مصرف کنید و هر روز یک تا دو لیوان ، آب میوه طبیعی میل کنید . و از آب میوه های آماده صنعتی کمتر استفاده نکنید.

۶- از صرف غلات حجیم شده مانند پفک و چیپس پرهیز کنید.

۷- از قرص ها و نوشابه های انرژی زا مطلقاً استفاده نکنید.

۸- از غذا های آماده بیرون منزل ، حتی الامکان استفاده نکنید . هم چنین از غذا های کنسرو شده که حاوی مواد نگهدارنده ی فنول هستند ، نیز فی الامکان استفاده نکنید.

۹- قند وشکر باعث دفع ویتامین های Bمی شود . جذب کلسیم و منیزیم را مختل می کند ، سردرد و میگرن را تشدید می کند. نگرانی ، استرس و ترس را تشدید می کند . باعث بروز احساس ناگهانی عصبانیت و افزایش تپش قلب و احساس تردید و بی تصمیمی می شود.

در دختران مشکلات عادات ماهانه را تشدید می کند . افراد را پس از خوردن دچار جهش انرژی و در ادامه
دچار خستگی فوری ( دشارژ انرژی ) می کند . این مواد ارزش غذایی و بهداشتی ندارند . بجای آن ها از عسل یا خرما استفاده کنید.

۱۰- نخوردن صبحانه کامل یا منظم ، باعث بروز پاره ای از مشکلات می شود که در نمایه زیر آمده است:

  • صبحانه ناقص یا حذف شده کاهش قدرت یادگیری در صبح
  • صرف نهار زیاد و حجیم بروز خستگی و کسلی
  • خواب آلودگی پس از نهار خوردن زیاد، شام دیر هنگام در نتیجه خواب نا آرام
  • خستگی هنگام بر خواستن از خواب در صبح روز بعد

۱۱- از صرف غذاهای چرب و سنگین و پر نمک پرهیز کنید . صرف این غذا ها باعث افزایش مدت هضم و فعالیت معده ، خستگی و خواب آلودگی می شود . غذای فرد درس خوان باید کامل در عین حال سبک و مقوی باشد.

۱۲- قبل از کنکور ، رژیم غذایی خود را به هیچ وجه تغییر ندهید و همان غذای عادی و همیشگی خود را صرف کنید.

۱۳- مراقب تغییرات وزن خود باشید . اضافه وزن یا کاهش وزن منشأ مشکلات دیگری برای شما خواهند بود.

۱۴- هر روز صبحانه کامل ، داشته باشید . صبحانه کامل شامل سه جزء است : مواد لبنی مانند شیر ، ماست یا پنیر ( توجه کنید که خامه جزو مواد لبنی محسوب نمی شود ) دوم – غلات مانند : نان ، سوم – مقداری آب میوه مانند : پرتقال ، انگور و…

۱۵- صرف صبحانه بطور منظم ، باعث افزایش شادابی و سر حالی و تأمین انرژی برای استارت کار روزانه می شود . صبحانه ضروری ترین وعده ی غذایی افراد است . چون پس از مدت طولانی ( خواب شب ) که سلول ها تغذیه نمیشوند و از سوی دیگر شدیدترین فعالیت افراد در هر صبحگاه آغاز میشود ، که صبحانه ، نیاز به این انرژی فراوان را تأ مین می کند.

۱۶- بنابراین اگر به خوردن صبحانه تمایل ندارید بدنبال یکی از دلایل زیر باشید، و نهایتاً به فکر چاره ای برای حل آن باشید :

  • خوردن شام سنگین یا دیر هنگام
  • دیر خوابیدن
  • یکنواختی رژیم غذایی صبحانه
  • عادت نداشتن به خوردن منظم صبحانه
  • نخوردن منظم صبحانه توسط سایر اعضای خانواده به ویژه والدین
  • خواب ناآرام به همراه خستگی و کسالت هنگام بیدار شدن

۱۷- در هنگام صرف غذا ، به مسائل نگران کننده ، مشکلات ، از جمله مسائل تحصیلی و کنکور فکر نکنید.

۱۸- اگر دچار کم اشتهایی هستید این مسئله ممکن است ، دلایل گوناگونی داشته باشد . نوع شایع آن در داوطلبان کنکور ، بی اشتهایی عصبی است . که معمولا در دختران شایع ترین است . این نوع بی اشتهایی ناشی از وزن و غذا نیست . بلکه مشکلات فکری ، اضطراب و افسردگی باعث بروز آن می شود .

دختران بی اشتهاء گاها دچار قطع پریود می شوند . پوست آنها خشک و موهای آن ها نازک و شکننده می شود . و حتی دچار ریزش موی سر می شوند ، گاهی هم موهای ریزی در تمام سطح بدن رشد می کند دائم احساس سرما می کنند . آنها گرسنگی خود را انکار میکنند.

درمان این نوع بی اشتهایی دشوار است و باید از تغییر در عادت غذایی شروع کرد و مزاحمت های فکری و روحی را حتی الامکان برطرف ساخت.

۱۹- استرس باعث ناتوانی سیستم عصبی می شود و شما را آسیب پذیر می کند . خواب شما راسبک و ناآرام می کند . رژیم غذایی مناسب تا حدی میتواند به حل این مشکل کمک کند . در این رابطه آشامیدن مقدار کمی عرق کاتوره قبل از خواب ، نقش معجزه آسا دارد .

خرما ، گل گاو زبان، کاهش مصرف قند وشکر و رژیم غذایی حاوی ویتامین ها و مواد معدنی ( در سبزیجات
و میوه ) به کاهش استرس و اضطراب شما تا حدی کمک میکند.

۲۰- گاهی با وجودی که شما فعالیت شدید ندارید ، اما احساس خستگی میکنید . این خستگی از نوع عصبی است که از میان میوه ها ، آب انار درمان کننده آن است.

چند توصیه برای خواب و استراحت داوطلبان کنکور :

۱- خواب و استراحت کافی ، بخشی از برنامه ریزی دانش آموزان و داوطلبان است . چون با خواب مناسب و کافی سلول های بدن بازسازی می شوند و سیستم دفاعی بدن تقویت می شود.

۲- محرومیت از خواب ، برای چند شبانه روز مشکلات وخیمی را برای خود به دنبال خواهد داشت.

۳- کم خوابی ، باعث کاهش تمرکز و توانایی در تصمیم گیری و حافظه می شود و در صورت استمرار ، منجر به بیماری و فرسودگی می شود.

۴- اکثر افراد در سنین شما ، به طور متوسط نیاز به ۹تا ۲ساعت خواب در شبانه روز دارند . پس به اندازه ای بخوابید و استراحت کنید که وقتی به درس می پردازید ، سرحال و آرام باشید . بیش از اندازه به خواب و استراحت روزانه خود سخت گیری نکنید.

۵- برای بیشتر درس خواندن ، بهتر است به جای کم کردن ساعات خواب ، سراغ اوقات تلف شده بروید و آن را به حداقل برسانید و یا بازدهی مطالعه خود را افزایش دهید . در مدیریت زمان کیفیت کار مهم است نه کمیت آن.

۶- پر خوابی بیش از ۲ساعت ، ممکن است دلایل گوناگونی چون کمخونی ، کم کاری غده تیروئید ، افسردگی ، نداشتن رغبت و انگیزه برای کار ، رنگ تیره اتاق شما و ….. داشته باشد . علت پرخوابی خود را باکمک پزشک ، چاره جویی کنید.

۷- چگونگی رژیم غذایی ، می تواند در مقدار و کیفیت خواب شما ، موثر باشد . اگر شب ها خواب آرام ندارید:

  • نارسایی غده تیروئید ، ناراحتی قلبی ، زیادی صفرا ، اختلال در غده فوق کلیوی ، کم خونی
  • کمبود پتاسیم ، کمبود قند و اکسیژن خون ، کمبود منیزم
  • مصرف دارو های مسهل ، مدر و شربت معده حاوی آلومینیوم
  • اضطراب ، هیجان ، استرس زیاد.
  • صرف غذای سنگین قبل از خواب ، به ویژه مصرف غذا های پختی چرب ( لازم است سه ساعت قبل از خواب شام خود را میل کرده باشید)
  • مصرف زیاد تخم مرغ ، نمک ، عدس ، لیمو ترش ، قره قورت ، غذای نفاخ ، مواد حاوی کافئین مانند : نوشابه ، چای و قهوه یا مصرف
  • شیرگاو قبل از خواب.
  • استفاده از بالش بلند ، یا بستر نا مناسب

۸- رعایت موارد زیر می تواند به بهبود کیفیت خواب شما کمک کند:

  • داشتن شام سبک یا مواد غذایی که طبع سرد دارند.
  • سالاد کاهو، کرفس ، اسفناج با روغن زیتون ، ماست و خیار، آبمیوه ، کرفس – کدو حلوایی – سیب ، شوید ، پیاز و سیر ، شیر کم چرب داغ با عسل قبل از خواب ، کیفیت خواب را بهتر میکند.
  • دوش ولرم قبل از خواب ، آرامش بخش و آسان کننده خواب است.

۹- می توانید هر صبحگاه ، بلافاصله پس از بیدار شدن از بستر خواب خارج شوید ، کمی نرمش کنید ، دوش بگیرید تا هوشیار و شاداب کار خود را آغاز کنید از غلت زدن در بستر، پس از بیدار پرهیز کنید.

۱۰- داشتن استراحت یا خواب کوتاه میان روز ، گاهی که فعالیت روزانه ، شما را خسته کرده است ضروری است . اما عادت به آن به صورت روزانه آن هم برای ساعات طولانی باعث کاهش ساعت مطالعه ، بیداری دیر هنگام ، اختلال درسیستم خواب شما می شود.

*فقط دقت کنید خواب میان روز به خواب زمستانی تبدیل نشود.

۱۱- شواهد نشان می دهد که مطالعه دیر هنگام کارایی چندانی ندارد ، هر چند این اصل برای همه افراد صادق نیست.

۱۲- زمان خواب بر کیفیت مطالعه شما موثر است پس : لازم است ۵ تا ۵/۵ ساعت قبل از مطالعه از خواب بیدار شده باشید، هوشیاری افراد بلافاصله پس از بیداری از خواب، پایین است به همین جهت مطالعه بلافاصله پس از بیدارشدن در یادگیری تأثیر منفی دارد.

همچنین بررسی ها نشان می دهد که اگربلافاصله پس از مطالعه بخوابید و بطوریکه خواب و مطالعه شما هم مرز باشند . مطلب خوانده شد ، سریع تر فراموش می شود ولی اگر بین خواب و آخرین ساعت مطالعه فاصله ی زمانی وجود داشته باشد ، مطلب خوانده شده ماندگارتر خواهدبود.

لذا خوبست که قبل از خواب مقداری تلقین های مثبت و موثر برای موفقیت در برنامه های فردایتان را انجام دهید وسپس با آرامش به خواب بروید.

ورزش برای کنکوری ها

قدیمیها میگفتند: بهار به همه موجودات عالم میسازد جز به آدمیزاد! و در توضیح سخنشان نیز میگفتند که در بهار
بیماریهای کهنه عود میکند و بسیاری از افراد تعادل مزاجی خود را از دست میدهند و اگر هیچ یک از اینها نباشد، خواب آلوده و کسل میشوند و مدتی طول می کشد تا بار دیگر انرژی و سرحالی گذشته را باز یابند.

این مشکل برای داوطلبان کنکور بیشتر به چشم میآید؛ زیرا استرس و مشغلۀ درسی قابل توجهی دارند و این موضوع باعث بروز خستگی مزمن میشود؛ از سوی دیگر، آنها به علت نشستن طولانیمدت روی صندلی یا نشستن و خواندن دروس در خانه، گاه شاهد درد در ناحیۀ گردن، کمر، پاها و شانه هستند.

این مشکل بویژه در روزهای اخیر بیشتر به چشم میخورد؛ زیرا داوطلبان مایلند که در آزمون هایی مشابه با آزمون سراسری و در همان مدت زمان، خود را بیازمایند، و برای تعداد قابل توجهی از داوطلبان حدود چهار ساعت یا بیشتر روی صندلی نشستن و به دفترچه سؤال توجه کردن، خسته کننده است و عضلاتشان را کوفته میکند.

بهترین راه برای مبارزه با حس خمودگی، کسالت و درد ناشی از یک جا نشستن، اجرای تمرینات ورزشی شامل حرکات کششی برای رفع خستگی و گرفتگی عضلات و کشیدگی مفاصل است.

در این مطلب، چند حرکت و تمرین نرمشی ساده برای شما معرفی میشود تا درفاصله درس و مطالعه به آن بپردازید و تمرکز فکری خود را بازیابید.

این نرمش ها پیش از مطالعۀ تمامی درسها، چه درسهای فهمیدنی مانند ریاضی و چه درس های حفظ کردنی، مفید است و تمرکز و دقت شما را بالا می برد. در واقع ورزش کردن، سبب ترشح هورمون آدرنالین در بدن می شود و این هورمون در بدن به بیدار ماندن بیشتر و افزایش تمرکز کمک می کند.

نرمش پاها

۱- با پاهای باز جلوی دیوار بایستید و دستها را به دیوار تکیه دهید. حالا پای عقب را خم کنید تا در ناحیه تاندون آشیل، کشش را احساس کنید. دقت کنید که پاشنه کاملاً روی زمین قرار داشته باشد.

۲- به همان حالت تمرین قبل بایستید. حالا پای عقب کاملاً کشیده است و پاشنهاش کاملاً روی زمین قرار دارد. لگن خاصره را تا آنجا به طرف جلوی سُر دهید که در نواحی عضلات دوقلو و پشت ران (عضلات همسترینگ) کشش را احساس کنید.

۳- به صورت قایم بایستید و یک پا را خم کرده و مچ پا را بگیرید. دست دیگر را میتوانید به دیوار تکیه دهید. پای خم شده را نرم و آهسته به طرف عقب بکشید تا در ناحیه عضلات ران، کشش را احساس کنید.

۴- به حالت استارت دوی سرعت قرار گرفته و یک بالش کوچک زیر زانوی پای عقب قرار دهید. حالا تهیگاه را تا آنجا به طرف جلو آورده و وزن بدن را روی پای جلو بیاورید که در ناحیه کشاله ران، کشش را احساس کنید. در این حالت، کمر و پشت کاملاً صاف هستند.

۵- روی پشت بخوابید؛ یک پا کشیده و پای دیگر خم است. پای خم شده در ناحیه پشت ران را گرفته و آن را به طرف سینه بکشید. سر پنجه به طرف داخل کشیده شده است و پای دیگر نیز کشیده باقی میماند. بعد از ۵۵ثانیه تامل کرده و آنگاه سعی کنید که پا را بکشید.

۶- روی زمین نشسته، پاها را از یکدیگر باز کرده و کاملاً بکشید. بالاتنه کاملاً قایم است. حالا سعی کنید که در صورت امکان، بالاتنه را آرام به طرف جلو خم کنید. در این حالت، پشت و کمر حتماً باید صاف باقی بمانند.

نرمش عضلات کمر (قسمت پایین پشت)


۱- روی زمین بنشینید. پای چپ کشیده و پای راست جمع شده است. دست چپ به زانوی پای راست در قسمت خارجی آن تکیه دارد. بالاتنه و سر را آهسته و محتاطانه به طرف راست بچرخانید و دست راست را به عنوان تکیهگاه روی زمین قرار دهید.

۲- به پشت بخوابید و دست راست را در پهلوی بدن بکشید. حالا پای راست را خم کرده و سعی کنید که زانوی آن را از طرف چپ، آهسته به زمین برسانید. دقت کنید که شانه ها کاملاً روی زمین باقی بمانند.

۳- روی ساقهای پا نشسته و دستها را کاملاً به طرف جلو بکشید و تمام عضلات را منقبض کنید.

نرمش عضلات سینه و دستها

۱- به پهلو در کنار دیوار، قرار بگیرید و دستی را که در کنار دیوار است، در ارتفاع شانه به طرف عقب بکشید؛ به گونهای که کف دست، به طرف دیوار قرار گیرد.

۲- در حالت ایستاده، دستها را به هم قلاب کرده و آنها را تا آنجا که امکان دارد به طرف بالا بکشید.

۳-یک دست را کمی خم کرده و به پشت بدن ببرید. انگشت شَست به طرف ستون فقرات است. با دست دیگر، آرنج آن را آرام به طرف پایین فشار دهید.

۴- یک دست را به دور گردن خم کنید و با دست دیگر آرنج آن را به طرف عقب فشار دهید. حالا میتوانید سعی کنید که دست خم شده را راست کنید.

نرمش عضلات گردن

۱- در حال نشسته، سر را کمی به پهلو متمایل کنید. سر را نچرخانید و شانه را به طرف بالا نیاورید. با دست دیگر میتوانید خمیدگی را کمی بیشتر کنید. دست دیگر (دست مخالف) شانه را به طرف پایین میکشید.

۲-در حالت ایستاده، سر را به پهلو متمایل کنید. بدون آنکه سر را بچرخانید، دستها شل و آویزان هستند.

۳- در حالت نشسته، سر را به پهلو بچرخانید. چانه به طرف شانه قرار دارد.

کشش کامل بدن

۱- در حالت ایستاده، به طور متناوب یک دست را کاملاً به طرف بالا بکشید. مچ دست شکسته شده و کف دست به طرف بالاست.

۲- در حالت ایستاده، یک دست را از روی سر عبور داده و به پهلو ببرید و با دست دیگر، آن را کمی به طرف خارج بکشید؛ بدون آنکه شانه و تهیگاه چرخش کنند.

دقت کنید که لازم است این تمرینها را به طور منظم، سه تا چهار بار در هفته و هربار نیم ساعت انجام دهید تا اثرات مثبت تمرین آشکار میشود؛ پس زمان تمرین را در برنامه روزمرۀ خود بگنجانید؛ در غیر این صورت، همواره یک بهانه به وجود می آید که تمرین نکنید.

همچنین لازم است که یک مکان آرام را برای انجام این تمرینها انتخاب کنید. این آرامش، بخصوص در حین انجام تمرینات کششی و انبساطی، دارای اهمیت بسیار زیادی است. برای انجام تمرینات زمینی میتوانید از یک زیرانداز استفاده کنید.

به طریقۀ اجرای صحیح حرکات نیز دقت کنید؛ زیرا اغلب نکات کوچک و ظریف هستند که نقش مهمی را در رسیدن به اهداف مورد نظر یا نرسیدن به نتیجۀ دلخواه ایفا میکنند؛ در ضمن، تمام تمرینات را آرام و منظم انجام دهید و هیچگاه از مرز درد عبور نکنید؛ البته نحوۀ تنفس نیز در حین ورزش و بعد از آن، بسیار مهم است.

باید سعی کنید که نفس های عمیق بکشید و به طور منظم، تنفس کنید. در نهایت باید گفت که این تمرینها و حرکات برای افراد سالم است. اگر در سلامت خود شک دارید، قبل از انجام آنها با پزشک معتمد خود مشورت کنید.

توصیه های کنکوری های موفق :

  • توصیه برترینهای کنکور به کنکوری ها
  • کسب رتبه تک رقمی در کنکور

داشتن مهارت های تحصیلی برای موفقیت لازم است . و یکی از مواردی که می تواند مهارتهای تحصیلی و درس خواندن ما را بهبود ببخشد و کارایی و کارآمدی بیشتری برای تمام دانش آموزان کنکوری را در پی داشته باشد. استفاده از تجربیات مفید و مهم کسانی می باشد که قبلا راهی را که ما تازه می خواهیم طی کنیم را با موفقیت و پیروزی طی کرده اند.

زمانی که ما برای کنکور و موفقیت تحصیلی درس می خوانیم بهترین افراد برای الگو برداری افراد موفق و رتبه های برتر و تک رقمی کنکور می باشند. در ادامه گفتوگوی هایی را در سراسر کشور را با رتبه های برتر کنکور می خوانید:

روزانه ۱۲ساعت درس میخواندم/ پشت کنکوری ها با “فضای مجازی” خود را سرگرم نکنند.

سیدرضا سالاری کیا، با ابراز اینکه “پیش از اعلام نتایج رتبه ۱۰ تا ۲۰ را برای خودم پیشبینی میکردم”، اظهار داشت: در طول مدتی که برای کنکور درس میخواندم خیلی کم از رسانهها و فضای مجازی استفاده میکردم چراکه معتقدم استفاده از این شبکه ها مانع موفقیت میشود.

وی با بیان اینکه تنها در دروس ریاضی و فیزیک از کلاس خصوصی استفاده کرده است، گفت: روزانه ۱۲ تا ۱۳ ساعت درس میخواندم و رقابت سالم با دوستان و آرامش فضای خانه را از عوامل موفقیت خود میدانم.

سالاری کیا با اعلام اینکه “رشته پزشکی را برای ادامه تحصیل خود انتخاب کردم”، افزود :علاقه شخصی به این رشته علت انتخابم است اما برای انتخاب دانشگاه بین شیراز و شهید بهشتی تهران شک دارم .

وی خطاب به داوطلبان کنکور سال آینده توصیه کرد در طول درس خواندن روحیه خود را از دست ندهند و با فضای مجازی خود را سرگرم نکنند.

سید اسدلله سالاری کیا، پدر سید رضا نیز در گفت وگو با تسنیم گفت: سختکوشی کنار تیزهوشی ویژگی بارز سیدرضا است و از همان ابتدا با برنامه و مدیریت زمان درس میخواند. پیگیری و پشتکار از دیگر ویژگیهای سیدرضا است بهگونهای که هر منبع جدید درسی که وارد بازار میشد ظرف ۴۸ ساعت خریداری میکرد و میخواند.

روزانه ۱۱ ساعت درس میخواندم/ کلاس کنکور نرفتم

مهدی روانخواه از یاسوج، با تأکید بر اینکه “به دست آوردن این رتبه را پیشبینی میکردم” اظهار داشت: طبق برنامه ریزی قبلی درس میخواندم به طوری که روزانه ۱۱ ساعت مشغول مطالعه بودم.

روانخواه ابراز کرد: جا دارد از مشاورم بوده تشکر کنم زیرا نهایت همکاری را با حقیر برای موفقیتم داشتند.
وی عنوان کرد: بنا دارم در رشته پزشکی تحصیل کنم و امیدوارم فرزندان این استان با برنامه ریزی دقیق بتوانند در کنکورهای بعدی حائز بهترین رتبه ها شوند.

به گزارش تسنیم، مهدی روانخواه متولد ۷۷ از اهالی شهر یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد در کنکور امسال توانست رتبه ۱۰ کشوری در رشته علوم تجربی و رتبه یک منطقه ۳ را کسب کند.

کلاس کنکور و فوق برنامه استفاده نکردم/ مطمئن بودم رتبه برتر را کسب میکنم

امیرحسین قاسمی نژاد رائینی از سیرجان اظهار داشت : قبل از کنکور پیشبینی این نتیجه را داشتم، چون واقعاً تلاش کردم اما بعد از کنکور واقعاً با محاسبات خودم مطمئن بودم رتبه برتر را کسب میکنم.

وی بیان کرد: قبل از آزمون و در دوران درس خواندن، مطالعه رسانه ها به ویژه مصاحبه رتبه های برتر سالهای قبل، نکات بسیار خوبی برای موفقیت بنده داشت.
رتبه یک کنکور تجربی کشور افزود: سالهای گذشته و در دوران متوسطه نیز درس خواندن را بهصورت مداوم دنبال میکردم و همیشه از نفرات برتر در شهرستان بودم.

وی خاطرنشان کرد: از شبکههای اجتماعی در دوران تحصیل کمتر استفاده میکردم و تنها در حد خواندن پیامک بود و قطعاً استفاده کمتر از این شبکه ها برای کسانی که میخواهند در کنکور موفق شوند مؤثر خواهد بود.

پیشبینی میکردم رتبه ۳را کسب کنم/ روزانه ۸ساعت برای کنکور درس خواندم

محمدامین مطهری نیا از یزد با اشاره به اینکه برای موفقیت در کنکور تلاش بسیاری کرده، اظهار داشت: در یک سال آخر مانده به کنکور، برای اینکه بتوانم به موفقیت دست پیدا کنم و هدف مد نظرم را انجام دهم، روزانه هشت ساعت مطالعه میکردم.

رتبه ۹کنکور سراسری ریاضی ادامه داد: البته پیشبینی من کسب رتبه سه کنکور بود و این پیشبینی هم بر اساس یک حس درونی به وجود آمده بود که به این پیشبینی نرسیدم و رتبه شش را کسب کردم.

مطهرینیا خاطرنشان کرد: به دوستان و همسنوسالان خودم که قصد شرکت در کنکور را دارند پیشنهاد میکنم که پیش از شرکت در کلاسهای کنکور ابتدا خود و هدفشان را بشناسند و بعد اقدام به این کار کنند نه اینکه چون دوستشان به کلاس رفته، آنها هم حتماً این کار را انجام دهند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر قصد دارم که رشته برق را برای ادامه تحصیل انتخاب کنم البته این رشته را بهصورت صد در صد انتخاب نکردم و قطعاً بررسی های بیشتری انجام میدهم.

رتبه شش کنکور سراسری ریاضی تصریح کرد: بیشتر افرادی که رتبه های خوب ریاضی را کسب میکنند به این رشته گرایش پیدا میکنند، من هم حتماً بررسی میکنم ببینم آنها از این انتخاب چه دلیلی داشتند و در صورتی که دلیل مناسبی بود رشته برق را انتخاب میکنم.

کنکوری ها وقتشان را در کلاسهای کنکور هدر ندهند/ در هیچ شبکه اجتماعی عضو نبودم

صابر دین پژوه، رتبه یک رشته علوم ریاضی و فنی در کنکور۹۶، در تبریز ضمن اشاره به پیشبینی رتبه تک رقمی در کنکور امسال اظهار کرد: با توجه به درصد پاس های صحیح خودم و مقایسه آن با وضعیت برگزیدگان کنکورهای گذشته، پیشبینی میکردم که رتبهام تک رقمی شود.

دین پژوه در مورد مدت زمان و برنامه مطالعه خود برای آمادگی هرچه بیشتر در کنکور سراسری خاطرنشان کرد: در روزهایی که به مدرسه میرفتیم روزانه ۶ تا ۷ ساعت برای مطالعه وقت میگذاشتم. در روزهایی هم که مدارس تعطیل بود، ابتدا ۱۱ ساعت مطالعه داشتم که رفته رفته و در این اواخر به ۱۳ ساعت رساندم.

رتبه یک علوم ریاضی و فنی در مورد حضور در فضای مجازی نیز گفت: تاکنون در فضای مجازی و هیچ یک از شبکه های اجتماعی حضور نداشتم و زمانی که کنکور دادم تازه میخواستیم گوشی تلفن همراه قدیمی ام را تعویض کنیم.

کسب رتبه سوم برایم دور از ذهن نبود/ خودم را درگیر فضای مجازی نکردم

آتوسا عبداللهی امانی اظهار داشت: رتبهای که در کنکور به دست آوردهام مدیون زحمات پدر و مادر و همچنین تلاشهای خود هستم.

وی افزود: قبل از کنکور سراسری هنر که در آزمونهای آزمایشی کشوری شرکت میکردم اکثرا رتبه تکرقمی را به دست می آوردم و این رتبه در کنکور برای من دور از ذهن نبوده است.
نفر سوم کنکور با بیان اینکه به موسیقی علاقه دارم و ۱۰سال پیانو مینواختم گفت: من برای شرکت در کنکور فقط یک سال درس خوانده ام.

وی با اشاره به اینکه در کنار منابع درسی آموزش و پرورش حتماً برای ورود به این رشته باید کلاس کنکور گذرانده شود گفت: من به تمام کسانی که پشت کنکور هستند توصیه میکنم به هیچ عنوان ناامید نشوند و راه خود را ادامه دهند و برای رسیدن به راه خود تلاش کنند. رشته مورد علاقه و مورد انتخاب من موسیقی است و دوست دارم در دانشگاه موسیقی ادامه تحصیل بدهم.

عبداللهی بیان کرد: در زمان کنکور خود را درگیر فضای مجازی نکردهام و در تمام مدت تمرکز خود را بر روی درس و این رشته گذاشته ام. کسب رتبه سوم در رشته هنر را مدیون خداوند و والدینم هستم.

تمام تلاشم را برای موفقیت در کنکور انجام دادم/ برنامه ریزی های مناسب و هدفمندی برای مطالعه داشتم

مهدی شفیعی اظهار داشت: تمام تلاش خود را برای موفقیت در کنکور انجام دادهام و برنامه ریزی های مناسب و هدفمندی برای مطالعه داشتم و در این زمینه کمک خداوند متعال و خانوادهام در رسیدن به موفقیت همیشه شامل حال من بوده است که از تشکر پدر و مادر کامل تشکر و قدردانی را دارم.

وی افزود: فراهم کردن شرایط و فضای مناسب برای مطالعه در خانه برای دستیابی به این موفقیت نیز بسیار تاثیرگذار بود و خودم پیشبینی میکردم که بتوانم جزو نفرات برتر کنکور باشم که هماکنون نیز از به دست آوردن این رتبه بسیار خوشحال هستم.

شفیعی بیان کرد: توصیه من به پشت کنکوریها و دوستانم این است که مطالعه و برنامهریزی با زمانبندی صحیح را مبنای کار خود قرار دهند تا بتوانند به اهداف و خواسته های خود دست یابند.
وی اظهار کرد: از شبکه فضای مجازی به ندرت استفاده میکردم و تمام سعیام بر این بود که خودم را سرگرم شبکه و فضای مجازی نکنم و از اوقات فراغتم برای کمک به خانوادهام استفاده کنم.

رتبه نهم کنکور علوم تجربی گفت: هر روز زمان زیادی را به مطالعه اختصاص میدادم به طوری که تا ساعت دو بامداد مطالعه میکردم و تحصیلاتم را نیز در مدرسه تیزهوشان به اتمام رساندهام که به امید خداوند سرانجام توانستم به هدف خود در موفقیت کنکور دست یابم.

مهدی شفیعی از اهالی اردبیل در کنکور امسال توانست رتبه ۹کشوری در رشته علوم تجربی کسب کند و افتخاری برای مردم استان اردبیل باشد.

هیچوقت تسلیم کنکور نشدم/ پدر و مادرم بیسوادند/ فقط در آزمون آزمایشی شرکت کردم

یکی از دانش آموزان موفق شهرستان کامیاران با نام “فرید صابری” در رشته ادبیات و علوم انسانی موفق به کسب رتبه ششم کشوری شد. برای نخستین بار در آزمون سراسری کنکور هم شرکت کردم و توانستم با تلاش و پشتکار موفق به کسب رتبه ششم کشور در رشته علوم انسانی شوم.

پیشبینی خودم از این رتبه این بود که من در آزمونهای آزمایشی که شرکت میکردم همیشه رتبههای اول و دوم را در کشور کسب میکردم اما متأسفانه با وجود این همه موفقیت در آزمونهای آزمایشی در دفترچه تخصصی بر اساس وقتی که سر جلسه کنکور تنظیم کرده بودم در درس فلسفه بهدلیل کمبود زمان نتوانستم بهخوبی امتیاز بالا کسب کنم.


من متأسفانه مانند بیشتر دانش آموزان شهرستان کامیاران به دلیل کمبود امکانات آموزشی و محرومیت در سال دوم دبیرستان به علت کمبود مشاوره و اطلاعات نتوانستم خوب درس بخوانم اما از سال سوم دبیرستان سعی کردم بهتر و بیشتر تلاش کنم و درس بخوانم به طوری که در طول شبانه روز ۱۰ تا ۱۱ ساعت مطالعه میکردم و در زمستان گذشته تا ۱۲ ساعت مطالعه کردن را تثبیت کردم.

توصیه من به کنکوریهای امسال و سالهای آینده این است که اگر به هر دلایلی در کنکور امسال موفق نشدید و اتفاقی که میخواهد بیفتد، آنچه مهم است افق اخلاقی است و کنکور چیزی غیرانسانی است و «هیچوقت خود را تسلیم کنکور نکنیم» و به خاطر کنکور خود را سرزنش نکنیم و از نفرتی که از کنکور خواهیم داشت خود را حفظ کنیم چون در این میان میتوانیم تصمیم بگیریم و تمام انرژی خود را برای شرکت در کنکور بگذاریم.

به رتبه ۲رقمی راضی بودم/ کیفیت درس خواندن مهم است نه کمیت آن

محمد حسین زارعی اصفهانی نوجوان اصفهانی موفق به کسب رتبه هشتم گروه ریاضی در آزمون سراسری سال ۹۶شد، این دانش آموز اصفهانی، فرزند اول یک خانواده ۴نفره است، مادر وی دارای لیسانس حسابداری و پدرش فوق دیپلم مهندسی عمران است. گفتوگوی اختصاصی تسنیم با این نوجوان اصفهانی را در ادامه میخوانید:

شروع به خواندن برای کنکور مرز مشخصی نداشت، حتی زمانی که در سال دوم دبیرستان درس میخواندم برای کنکور بود، اما اگر تنها برای کنکور مد نظر باشد از تیر ماه سال گذشته بعد از امتحانات نهایی آغاز کردم.
ساعات مطالعه در روز مرز ثابتی نداشت به گونهای که یک روز ۶ ساعت و روز دیگر ۱۰ ساعت بود و بیشتر بستگی به شرایط آن روز داشت.

نمیتوان گفت یک یا چند عامل دلیل موفقیت شده است زیرا موفقیت چیزی نیست که ناگهانی به دست آید، لطف خداوند، زحمات خودم، کمکهای پدر و مادر، همراهی دوستانم، شرایط مدرسه، دبیران خوب و منابع درسی خوبی که انتخاب کردم از دلایل موفقیت من به شمار می رود.

برای یک شخص کنکوری تفریح زیاد معنایی ندارد و ممکن است بعضی اوقات این وقت را پیدا کند که به تفریح بگذراند، اوقات تفریح من نسبتا زیاد بود و اکثر اوقات را به پیادهروی در پارک و تماشای تلویزیون میپرداختم و فقط درس خواندن نبود.

در حالت کلی نکته حائز اهمیت این است که کیفیت درس خواندن مهم است نه کمیت آن و موقع درس خواندن تنها
حواسشان به درس باشد و بازده درس خواندشان زیاد باشد.

۴۰ توصیه رتبه های برتر به شما :

در ذیر چهل نکته و تجربه بسیار مفید که رتبه های بالای کنکور بیان کرده اند را برای شما بازگو می کنیم. امید است که دانش آموزان دبیرستانی و پشت کنکوری با استفاده از این تجربیات بهترین نتایج را کسب کنند. و اما این ۴۰ توصیه و پیشنهاد مهم رتبه های برتر کنکور سالهای گذشته که به ترتیب میزان تاثیر در موفقیت آنان آورده شده است:

  1. برنامه ریزی صحیح
  2. تلاش و پشتکار و انگیزه قوی شخصی
  3. نظم در امور
  4. حمایت و پشتیبانی خانواده
  5. رقابت و تشویق به درس خواندن
  6. در امور شخصی و خصوصاً درس خواندن، افرادی پیگیر، منظم و دقیق هستند.
  7. از ثبات شخصیتی برخوردارند.
  8. اعتماد به نفس خوبی دارند و در تصمیماتشان ثابت قدمند.
  9. در برخورد با مشکلات، هراسان نمیشوند و فعالانه جهت حل آنها گام برمیدارند و سعی میکنند که از کوچکترین امکان برای حل مسائل درسی شان استفاده کنند.
  10. آنها تشنه ی تفریح و خوشگذرانی نبودند. اما اگر موقعیتی برای تفریح پیش می آمد آن را از دست نمی داند.
  11. تعدادی از آنان تفریحات عادی خود مانند ورزش و موسیقی را در طول سال تحصیل ترک نکردند.
  12. مهمترین مرجع مطالعهی این افراد، کتاب درسی بود.
  13. دومین مرجع مطالعهی آنها، تستهای کنکور سراسری و آزاد بوده است.
  14. ۳۰ درصد از آنها (براساس نیازشان) در برخی از درس علاوه برکتاب درسی و کتابهای تست، از سایرکتب کمک آموزشی نیز استفاده کردند.
  15. اکثر آنان در سرکلاس بسیار متمرکز، دقیق و تیز بودند و بیشتر مطالب را همان جا می آموختند.
  16. در کلاس خودنمایی نمیکردند ولی فعال بودند.
  17. انجام تکالیف برای آنها اولویت داشت و تقریباً همهی آنها به طور منظم فعالیتهای کلاسی را انجام میدادند.
  18. درس را به طور عمیق و دقیق مطالعه میکردند و به کیفیت مطالعهی خود بیش از کمیت آن توجه میکردند.
  19. مطالعه ی هر درس را در زمان دلخواه خود انجام میدادند.
  20. به طور منظم نکات درسی را تکمیل و جمعآوری میکردند.
  21. از حاشیه نویسی، نت برداری و علامتگذاری استفاده میکردند.
  22. به همه ی شکل ها، جدول ها، زیرنویس ها و حاشیه های کتاب درسی توجه میکردند و همه ی پرسشها را حل میکردند.
  23. به جای خواندن مثالهای کتاب درسی، آنها را حل میکردند.
  24. اکثر آنها تناقضات و اشکالات کتابهای درسی را پیدا میکردند.
  25. ۴۰ درصد آنها سه درس و ۴۰ درصد دیگرپنج درس و ۲۰ درصد هم مقداری از اکثر درس ها را در طول یک روز مطالعه می کردند.
  26. در درس ریاضی که نیاز به تمرین زیاد دارد، به مرور زمان به حل مسائل میپرداختند. آنها معتقد بودند که به یک باره و درکوتاه مدت امکان تسلط بر ریاضی وجود ندارد.
  27. اکثر مسائل را به صورت تشریحی حل میکردند و در مراحل نخستین از فرمولهای تستی کمتر ولی پس از عید، از راه حل های تستی پرکاربرد بیشتری استفاده میکردند.
  28. مسائل را از راههای مختلف حل میکردند و تنها به یک راه حل اکتفا نمیکردند.
  29. هنگام برخورد با یک مشکل درسی اول «فکر» میکردند و تنها در صورت نیافتن راه حل از سایرین کمک میخواستند.
  30. به اشکالات خود توجه میکردند: هیچ اشکالی را دست کم نمیگرفتند درحل تمرینهایی که اشکال داشتند با خود مدارا نمی کردند و دوباره آنها را حل میکردند، یا به کمک دوستان یا معلمان خود برطرف میکردند.
  31. تا قبل از عید بیشتر میخواندند و تمرین و تست حل میکردند ولی پرکاری در تست زنی را به پس از عید موکول میکردند.
  32. تست های انبوه و مشابه را دستهبندی میکردند و همه را یکجا حل نمیکردند. به تدریج و در نوبتهای متعدد به حل آنها می پرداختند.
  33. با دقت پاس تمام تستها را – حتی تستهایی را که به درستی جواب داده بودند – مطالعه میکردند و نکات جالب توجه آنها را یادداشت میکردند.
  34. تستهای اشکال دار خود را پس از مدتی مجدداً حل میکردند.
  35. همه ی آنها دروس عمومی را همراه با دروس اختصاصی میخواندند. تا قبل از عید سعی میکردند دروس اختصاصی را بیشتر از دروس عمومی بخوانند؛ به طوری که نسبت زمان مطالعه ی دروس اختصاصی به دروس عمومی آنها ۳به ۱ و یا ۴ به ۱ بوده است.
  36. مطالعه ی دروس پایه نسبت به دروس پیش دانشگاهی را براساس نقطه قوت خود تنظیم کرده بودند. ولی بیشترشان به نسبت مساوی آنها را مطالعه میکردند.
  37. ۸۵ درصد آنها براساس برنامه ی زمانبندی شده دروس را مطالعه میکردند و ۵۵ درصد هم بدون برنامه ریزی زمانبندی شده، پس از خسته شدن از مطالعه ی یک درس، به سراغ درس دیگری می رفتند.
  38. در کنکورهای آزمایشی به طور جدی شرکت میکردند و پس از هر آزمون، کوچکترین اشکال خود را با مرور مجدد موضوع یا انجام تکالیف تکمیلی برطرف میکردند. آنها هدف خود را از شرکت در این آزمونها، آشنایی با محیط، روش امتحاندهی، کشف نقاط ضعف، تنظیم وقت و از بین بردن استرس میدانستند.
  39. امتحانات مدرسهی خود را جدی میگرفتند و به تمام آنها اهمیت میدادند.
  40. اکثر آنها انتظار داشتند که رتبه های تک رقمی بهدست آورند ولی همه ی آنها پس از برگزاری آزمون های جامع آزمایشی دریافتند که رتبه خوبی کسب خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ با ما صحبت کنید!
مکالمه را شروع کنید
سلام! برای چت در WhatsApp پرسنل پشتیبانی که میخواهید با او صحبت کنید را انتخاب کنید